Saku 3, Tallinn (kaart); E-R 10-19, L 10-17  |  Kauplus: 56 488 000  |  E-pood: e-pood@veloplus.ee  55 551 511  |  Töökoda: 56 229 000  
ESTO järelmaks
LIISI järelmaks

Abiks rattaostjale

Ratast ostma minnes tuleks endale selgeks teha, millist sõiduriista vaja oleks. Valida on erinevate rattatüüpide ja laia hinnaskaala vahel. Inimene, kes võistlemas ei käi, ei pea ostma endale väga kallist jalgratast. Järgnevalt seletaks erinevate rattatüüpide eeliseid ning katsuks olla abiks õige rattavaliku tegemisel:

Maastikuratas on enim levinud rattatüüp, mille esialgne suunitlus oli metsas ja mägedes ronimiseks. Selline ratas on tunduvalt parema läbitavusega maastikul ning laiemate rehvidega kui tänavaratas. Laiemad ja mustrilised rehvid teevad tehniliselt raskel rajal sõitmise oluliselt mugavamaks ja kindlamaks. Seda tüüpi rattad on hetkel saadaval erinevate suuruste jooksudega - 26", 27,5" ning 29". Maastikuratta soovitaks valida inimesel, kes ei aja taga tippkiirust ning armastab ka maastikul teha korralikku sõitu. Osaleb näiteks rattamatkadel või maratonisõitudel. Nende rataste hinnaklass algab 300-st eurost ning võib ulatuda korraliku auto hinnani.

Linnaratas on paremate veeremisomadustega kui maastikuratas ning osad on nn. täisvarustuses. Tavaliselt on standardvarustuses tuled, pakiraam, rattajalg, ketikaitse  ning porilauad. Mõeldud on põhiliselt linnatänavatel liikumiseks, samas ei jää ka kõvema teekattega metsateel hätta. Käike on tavaliselt 1 kuni 27. Hinnad sõltuvalt materjalidest ning mugavusklassist on 300-st eurost kuni paari tuhandeni.

Hübriidratas leiab aastaga üha enam poolehoidjaid, sest on kõige universaalsem ratas müügivõrgus pakutavatest. Sellise sõiduriistaga võib sõita nii maanteel, metsas, kui ka linnatänavatel. Tavaliselt on hübriidil 21-27 käiku ning 28 tollised rattad. Rehvid laiusega vähemalt 35mm.  Paigaldada on võimalik erinevat lisavarustust, mis muudab ratta matkavahendina asendamatuks. Eelisteks on kindlasti suurem ratta läbimõõt, mis võimaldab sirgematel teelõikudel arendada suuremat kiirust ja väiksem veeretakistus võrreldes maastikurattaga. Hinnad on sarnases vahemikus maastikuratastega, algavad 300-st eurost.

Maanteeratas on kõige spetsiifilisem rattatüüp ning mõeldud põhiliselt asfaldil sõitmiseks. Selle ratta eelisteks on kiirus ja kergus, ning aerodünaamiline sõiduasend. Tavaliselt on maanteeratas teistest kallim, kuid tehakse ka väga soodsaid variante, mis muidugi pole mõeldud võistlejale. Hinnad algavad 600-st eurost ja küünivad üle 7000-nde euro.

Laste- ja noorterattad erinevad üksteisest rataste suuruse poolest , mis võivad olla 12 tollist kuni 26 tollini. Ealiselt võiks alustada sõitmist umbes kahe aastaselt. Käikudega mudeleid pakutakse tavaliselt alates viiendast eluaastast. 

Lasteratast valides tuleks esmalt silmas pidada lapse pikkust. Tihti soovitakse lapsele osta ratas pikemaks ajaks ette ning valitakse liiga suur ratas.

Väiksemate rataste nagu 12“ ja 16“ puhul peaks laps ulatuma normaalselt pedaalideni, kui sadul on alumises asendis. Suuremate rataste nagu 20“, 24“ ja 26“ puhul peaks lapse jalg napilt ulatuma mõlemalt poolt maha, kui laps istub sadulas ning sadul on alumises asendis. On ka välja toodud, et seistes üle raami, peaks raami ja lapse vahele jääma 2-5cm tühimik, kuid praktikas on seda nõuet abiratastega rataste puhul küllalt keeruline täita. Samas 20“, 24“ ja 26“ rataste puhul peab see paika.

Siinkohal üks tabel lapse vanuse, pikkuse ning ratta suuruse kohta:

 

Vanus alates

Vanus kuni

Pikkus alates

Pikkus kuni

Ratta suurus tollides

2-aastane

4-aastane

90cm

110cm

12"

3-aastane

6-aastane

100cm

120cm

16"

5-aastane

8-aastane

115cm

135cm

20"

7-aastane

12-aastane

125cm

150cm

24"

10-aastane

...

140cm

 

26" väikseimad raamid

 

 

Enamik rattatootjaid märgib ratastele raami suurused tollides või sentimeetrites, mis annab asjast ülevaate. Olenevalt tüübist on raamide mõõdud ning geomeetria väga erinevad ning õige on kindlasti müüjaga konsulteerida.

Siinkohal üks üldistatav tabel:

Raamisuurus Inimese pikkus
XS 14,5" 130-150cm
S 16" 150-175cm
M 18" 165-180cm
L 20" 175-188cm
XL 22" 182-195cm
XXL 24" 190-205cm

Varustus.

Jaksasid osta ratta, osta ka püksid. Õige naudingu ning turvaliseima sõidu saab rattaga vaid koos õige varustusega.  Hädavajalik on istmikku turvavate pükste, kaitsekiivri ja polsterdatud pihkudega kinnastega sõites. Täiusliku jalgrattasõidunaudinguni jõudmiseks pole mõtet kogu eelarvet ainult jalgratta ostmisele üles ehitada. Vastasel korral tuleb stiilse jalgratta selga istuda teksastega või taluda sõidu ajal külma ja niiskena vastu selga liibuvat puuvillast särki. Oleneb komplektist aga 10-15% eelarvest peaks jalgrattaostja jätma riietusele, veidi ka mitmesugusele lisavarustusele, näiteks kottidele, remonditarvetele ja ohutuse tagamise vahenditele. Varustust ostes tuleb eelkõige taotleda, et see oleks mugav.

Kaitsekiivri soovitame valida võimalikult mugava. Mida hinnalisemon kaitsekiiver, seda parema tuulutuse ja kergema kaaluga. Kaitsekiivri kaal on oluline kui tehakse pikkad sõidud. Kergemat sorti kiivrid ei väsita kalelihaseid niivõrd kui odavamad ja raskemad kiivrid. Kaitsekiivrite hinnad algavad ca 20.- eur-st, täiskasvanute kiivrid 40.- eur-st.

Kaitseprillid peavad sõitjal ees olema nii silma sattuda võivate sitikate, kui tolmu ja silmi kuivatava tuule tõttu. Sitika silma sattumine on eriti ohtlik, sest silma puhastav rattur ei pane tähele teel toimuvat. Kauplused pakuvad ka vahetatavate klaasidega prille, millel üks komplekt tavaliste, teine päikese eest kaitsvate klaasidega. Klaaside vahetamine on lihtne. Jalgratturi prille saab ühendada ka tavaprillidega. Soodsamad prillid maksavad alla 20.- eur, natuke korralikumad ning juba vahetatavate klaasidega prillid maksavad alates 30.- eur.

Kindad on ratturile olulised kolmel põhjusel. Esiteks väldivad nad halvimat juhul, kui rattur peaks kukkuma. Tõenäosus, et kukkuja käed ette sirutab, on asjatundjate sõnul suurem naisratturite puhul. Teine kindavajadus tuleneb sellest, et juhtrauda hoidvad käed saavad eriti pinnatud või kruusasel teel sõites põrutada ja peopesad muutuvad hellaks. Kinda siseküljel olev polster aitab põrutust ja vibratsiooni  leevendada. Kolmandaks hoiavad kindad sooja ning kaitsevad nahka päikesekiirte eest. Kinnaste hinnad on äärmiselt erinevad sõltuvalt materjalidest ning tehnoloogiatest. Hinnad algavad ca 15.- eur-st.

Sõidusärk on võrreldes tavalise puuvillase särgiga eelistatum juba seepärast, et laseb paremini õhku läbi, ei muutu märjaks ega kleepu higisena keha külge. Nii jääb väiksemaks ka oht külma saada ja haigestuda. Nn tuulekindla sõidusärgi esikülg ei lase õhku läbi, küll teeb seda aga tagakülg, võimaldades nii liigsel niiskusel lahkuda. Juhul, kui eelistada nn T-särki, võib selle juurde osta käised, mida kasutada jahedama ilma puhul. Käised saab temperatuuri tõustes kiiresti eemaldada ja kasvõi tasku pista. Sõidusärgi alla võib osta ka alussärgi. Korralik sõidusärk maksab alates 50.- eur, käised 20.- eur. Külmema ilmaga saab särgile lisaks panna selga jalgratturi vesti või nn termojope.

Püksid on sadula ja jalanõude kõrval üks kolmest tähtsamast varustuse osast, kinnitavad rattasõitjad. Eelkõige on pükste ülesanne tagada mugav ning kindel sadulas istumine, mille tarvis on pükstel eriline niiskust imav pehmendus. Eriotstarbelisuse tõttu ei vaja jalgratturi püksid alla aluspükse. Lühikestele pükstele saab külmema ilma puhul lisada säärised, mis mahuvad samuti särgitaskusse. Püksid on särgiga enam-vähem ühes hinnas, hind alates 50.- eur (spets laste- ja naiste püksid on mõnevõrra sodosamad) . Sääriste hinnad algavad umbes 20.- eur-st.

Ratturikingad on suhteliselt jäigama tallaga kui tavajalanõud. Ratturikingad on parimad siis, kui jalgrattasõit on omaette eesmärgiks. Sõltuvalt tehnilisusest ja meterjalidest  on jalanõud väga erineva hinnaga. Spetsiaalne sõiduking maksab näiteks 40-300 eur,  sõidukingaks kohaldatav matkajalats aga ca 100.- eur. Müüdium hinnaklass on ca 120.- eur. Kindlasti soovitame osta ka eritöötlusega sokid, mis kaitsevad nii märja kui külma eest. Sokid maksavad 5-15 eur. Kauplustes pakutakse ka 15.- eur alghinnaga kingakatteid, mille ülesanne analoogselt suusasaapa kattega on sooja ja kuiva hoidmine. Tehnilisemad ning soojemad kingakatted maksavad keskmiselt 30.- eur..

Kiiruselugeja (rattakompuuter) on vajalik sõitjale, kes tahab saada oma sõidust ülevaadet. Spidomeetrite hinnad algavad 15-st eurost ning sisaldvad lihtfunktsioone. Põhjalikumad mudelid, millel on funktsioone enam , maksavad altes 20-st eurost ning mõõdikud mis võimaldavad ka südametööga kursis olemist, maksavad enam kui 60.- eurot. Korraliku, ainult rattafunktsioone valdava kompuutri saab 20.- kuni 50.- euro eest.

Rattaluku soetamisele tuleks mõelda kui on soov ratast pikemat aega mitte kasutada või kasutatakse ratast poes/turul /tööl  käimiseks. Lukkude hinnad ja kvaliteet on väga erinev. Alla 10.- euro eest võib saada soodsama luku , kuid selle turvalisus on madal. Turvalisemad  U-lukud ning mitmekihilised lukud maksavad enamasti alates 20.- eurost. Samas tuleb ka tõdeda , et ükski lukk ei anna meile 100%-list garantiid rattavarga vastu.

Sadulakott, mis kokku surutuna pihku ära mahub, on mõeldud eelkõige esmaste jalgratta remondivahendite, kummiheeblite ja tagavarakummi jaoks. Need vahendid peaksid olema kaasas kõikidel sõitudel, nii väikesel lustiringil kodu lähedal kui pikemal matkal. Veidi üle 6EUR maksvat sadulakotti on hõlbus kinnitada ja ka eemaldada.

Raamikott on veidi mahukam kui sadulakott, aga mõeldud siiski eelkõige remondivahendite paigutamiseks. Lisaks neile mahub raamikotti näiteks mobiiltelefon. Raamikottide hinnad algavad ca 10.- eurost. Üha populaarsemad on raamikotid, mis kinnituvad juhtrauakinnituse juurde ning mis on mõeldud nii mobiiltelefoni hoiustamiseks kui ka väiksematele muudele kaasa võetavatele vidinatele (raha, võtmed, müslibatoon jne.). 

Matkakott sobib pakiraamiga jalgratastele. Suure mahutavusega, ratta külgedele ulatuvat kotti on lihtne raamile kinnitada. Nii telki kui magamiskotti ja sööginõusid mahutava vastupidavast materjalist koti saab osta alates ca 45 euro eest. Mahtuvusega 40-55 liitrit.

Seljakott erineb muudest kottidest õhku läbi laskvate paksendustega erilise seljaosa poolest. Kott on mõeldud eelkõige niisuguse ratta omanikele, kus puudub pakiraam. Seljakott on parajalt suur sõitja isiklike asjade, kasvõi vahetusriiete mahutamiseks. Kotil on ka mitmeid taskuid, kuhu saab paigutada ka jalgrattapumba ning joogipudelid. Viimasel ajal kasutatakse seljakotti ka jooginõuna, st. et koti sees paikneb ca 2L jooki mahutavlisakott ning sellest tuleb voolik üle õla suu juurde ning võimaldab juua ka kahe käega lenksust kinni hoides.

Joogipudeli saab erilist hoidjat kasutades kinnitada ka raami külge. Saadaval on erinevate suurustega pudelid alates 0,5 liitrist. Mõnedel pudelitel on peal tolmukapsel, et pudeli "lutt" mustaks ei läheks. Saadaval on ka spetsiaalsed termopudelid, mis hoiavad jaheda ilmaga joogi soojana või kuuma ilmaga jahedamana.